مدیریت زمان و اولویت بندی

مدیریت زمان و اولویت بندی کارها

مشغول بررسی آمار چند ماه گذشته بودم. آمار یک نفر از نماینده ها که پورتفوی خوبی داشت راضی کننده نبود و نسبت به آمار پیش بینی شده، کمتر رشدکرده بود. پس از تماس با او علت را جویا شدم.  قرار شد طی یک جلسه  در دفتر کارش علت عدم دستیابی به عملکرد مطلوب را بررسی کنیم.

در حین جلسه بررسی آمار سال گذشته و پیش بینی شده، چندین بار کارکنانش مراجعه و از او  نحوه ادامه کار را سوال می کردند یا اجازه می گرفتند. به همین دلیل جلسه ما بیشتر از زمان معمول طول کشید. در آخر هم مشخص شد علت عدم دستیابی او به آمار پیش بینی شده، اجرا نکردن برنامه های بازاریابی توسط خود نماینده بود. و در توضیح علت آن هم گفت که کارها و مشغولیات دفترش زیاد بوده و فرصتی برای بازاریابی نداشته است.

از نماینده سوال کردم به چه دلیل کارمندانش بابت جزئی ترین کارها نظر او را می پرسند؟ و با وجود چند کارمند با سابقه کار چندین ساله به چه دلیل برای جزئی ترین کارها از شخص خودت اجازه می گیرند؟ شروع کرد به صغری و کبری چیدن که سال گذشته در صدور یک بیمه نامه اشتباه کردند و هزینه اشتباه شان را خودم پرداخت کرده ام از ان موقع گفته ام که تمام موارد را با من کنترل کنند و . .

 دلیل پذیرائی خودش بجای کارکنانش را پرسیدم، بلافاصله برای آن هم دلایل دیگری ردیف کرد.

در آخر به او گفتم که مشخص است وقتی خودت را به این کارهای جزئی (مثل پذیرائی از مشتری، صدور بیمه شخص ثالث و . . .) مشغول می کنی به کارهای مهم مثل بازار یابی و . . نمی رسی.

***

کلیه کارها و امور روز مره انسان دو نوع است. کارهای فوری و کارهای مهم. معمولاٌ کارهای فوری، مهم نیستند و کارهای مهم، فوری نیستند. و توجه به این نکته، تفاوت افراد موفق  با سایر افراد جامعه را مشخص می کند.

 چه کارهایی مهم هستند؟

کارهایی که شما را به با اهمیت ترین اهدافتان می رساند. مثل بازاریابی یا شرکت در یک دوره آموزشی.

 چه کارهایی فوری هستند؟

کارهایی که لازمست بلافاصله اقدام کنید. در این کارها به احتمال زیاد پای شخص دیگری در میان است و آن شخص توقع دارد به سرعت آن کار را انجام دهید. مثل بسیاری از تماس های تلفنی.  با توجه به دو معیار اشاره شده یعنی میزان اهمیت و فوریت، کلیه امور روز مره را می توان اولویت بندی کرد.

برای مطالعه بیشتر و تهیه جدول مدیریت زمان به کتاب الکترونیک مدیریت زمان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *