تاثیر پوشاک بر ارتقا موفقیت، فروش، هماهنگی و همکاری تیمی

  تاکنون شده به شرکت یا سازمانی مراجعه کنید و برای سوال کردن یا دریافت خدمات آن سازمان گیج  شده باشید  و ندانید از چه کسی باید سرویس بگیرید؟ یا بر عکس بخاطر پوشاک متفاوت کارکنان آن سازمان در دریافت خدمات راحت تر باشید؟ در نظر بگیرید به یک بیمارستان مراجعه می کنید شما از کسانی که لباس کار آن بیمارستان را پوشیده اند انتظار ارائه خدمات یا حداقل راهنمائی لازم را خواهید داشت در این زمینه گیج و سردرگم نخواهید بود. پوشاک یک شکل یا یونیفرم به عنوان یک نماد شناسائی و آشنائی عمل میکند و همکاری و هماهنگی بین کارکنان را  افزایش  میدهد. در این زمینه تحقیات زیادی انجام گرفته که نتایج آن نشان می دهد لباس یکسان به کارکنان حس و حالات روحی خوبی می هد و باعث افزایش اعتماد بنفس آنها خواهد شد و بر حسن خلق، خود ارزشگزاری و درک درونی آنها موثر خواهد بود. بدیهی است رنگ و ظاهر لباس کارکنان می تواند نشان دهنده دیدگاه ، ارزش ها و وضعیت اجتماعی شما باشد. با لباس کار شناسائی کارکنان راحت تر خواهد بود در عین حال در کارخود حرفه ای تر به نظر می رسند و باعث خواهد شد که کارکنان نظم ، مسائل بهداشت کار یا الزامات قانونی را بیشتر و بهتر رعایت کنند همچنین باعث افزایش پرستیژ سازمان  می شود که همه این موارد بر ارتقا کیفیت کار و موفقیت و افزایش فروش موثر خواهد بود. حتی در بلند مدت موجب شهرت خواهد شد. آقای دنیل پینک نظریه پرداز و نویسنده آمریکائی در فصل ششم کتاب کی (when) اظهار می نماید پوشاک یک شکل یا یونیفرم باعث ایجاد حس وفاداری، تعلق و غرور در کارکنان خواهد شد. تحقیقات نشان می دهد لباس یک شکل احتمال فروش و تصمیمات سالم را افزایش می دهد و بخصوص در متقاعد سازی و اولین ملاقات  تاثیر زیادی دارد. آقای مارتین لیندستروم نویسنده، سخنران و متخصص روانشناسی بازاریابی در کتاب خلق تجارت های بزرگ با ریزداده ها می گوید لباس بر  فرآیند های شناختی و تصمیم گیری تاثیر می گذارد و از نظر روانی بر روند ادراک  موثر است و انسان با استفاده از این ادراک بطور ناخودآگاه رفتار خود را با مردم تطبیق می دهد. همچنین اظهارمی دارد بدن ما می تواند مفاهیم انتزاعی متفاوتی به مغز پیشنهاد می دهد که  روی  رفتار ما تاثیر میگذارد. بطور مثال اگر کسی که لباس رسمی پوشیده است اعتماد بنفس بیشتری خواهد داشت. برای افزایش احساس جذابیت و قدرتمندی کارکنان می توان از کسی که بعنوان شخص موفق یا باهوش شناخته می شود در تهیه لباس تقلید کرد. برای تهیه لباس کارکنان توجه به رنگ و ظاهر آن مهم تر از توجه به برند است. رنگ های روشن جلوه دوستانه و خودمانی تری دارد ولی رنگ های تیره جلوه جدی تری دارد. می توان هفته ای یک روز (مثلاٌپنجشنبه ها) را روز لباس راحت گذاشت تا کارکنان هر لباسی که دوست دارند بپوشند که این مسئله موجب ایجاد روابط دوستانه تر بین کارفرما و کارکنان و بین خود کارکنان خواهد شد و خلاقیت آنها را افزایش می دهد.                      

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *